Informasjon

Jeg ser, men hva ser jeg egentlig? Hvordan leser vi et bilde? I hverdagen vår er vi omgitt av visuell informasjon uansett hvor vi snur oss, men er det ikke alltid så enkelt å vite hva det egentlig er vi ser. Elevene får lære en konkret fremgangsmåte for å lese bilder, en grunnleggende bildeanalyse. Vi plukker bildene fra hverandre, bryter dem ned til enklere bilder, knekker koder og undersøker detaljer. Når vi har funnet ut hva bildene består av, kan vi pusle dem sammen igjen med en ny forståelse av helheten. Etter omvisningen får elevene i oppgave å foreta en bildeanalyse av et verk i utstillingen, med en veiledning fra en av museets pedagoger.

Å lese et bilde

  • Kategori

    Undervisningsopplegg

  • Hvor

    Trondheim kunstmuseum

  • Dato

    Man. 1. jan - Ons. 31. des

Booking

Passer for elever i videregående skole og voksenopplæringsgrupper fra B1-nivå.
Du vil i neste steg bli bedt om å svare på noen spørsmål.

Informasjon

Jeg ser, men hva ser jeg egentlig? Hvordan leser vi et bilde? I hverdagen vår er vi omgitt av visuell informasjon uansett hvor vi snur oss, men er det ikke alltid så enkelt å vite hva det egentlig er vi ser. Elevene får lære en konkret fremgangsmåte for å lese bilder, en grunnleggende bildeanalyse. Vi plukker bildene fra hverandre, bryter dem ned til enklere bilder, knekker koder og undersøker detaljer. Når vi har funnet ut hva bildene består av, kan vi pusle dem sammen igjen med en ny forståelse av helheten. Etter omvisningen får elevene i oppgave å foreta en bildeanalyse av et verk i utstillingen, med en veiledning fra en av museets pedagoger.